Jakie jest Twoje pierwsze skojarzenie na słowo ‘rywalizacja’? Igrzyska olimpijskie w starożytnej Grecji? A może przeciwnie, wzajemne wspieranie w dążeniu do celu, obudowane systemem nagród? Mnie kojarzy się głównie z ‘Grywalizacją’ lub w oryginale ‘Gamification’.
Być może znasz ten termin, ale jeśli nie, najlepiej grywalizację opisuje jej twórca oraz propagator, autor książki Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych. Paweł Tkaczyk – jest to „Wstrzykiwanie elementów frajdy i mechanizmów znanych z gier do prawdziwego życia”.
W dzisiejszym artykule skupię się na moim drugim ulubionym polu, czyli nauce języków obcych i opiszę przykład portalu, który do tej pory zatrzymał mnie na najdłuższy czas! (jestem zarejestrowany od 2 listopada 2012 roku, a razem spędziłem na nim dobre setki godzin).
Istnieje wiele stron internetowych, portali, aplikacji oraz szkół, które zajmują się nauką języków obcych. Mój ulubiony przykład, a zarazem najbardziej rozbudowany, nazywa się Duolingo. Jak sama nazwa wskazuje, języki zawsze są dwa. Duo jest platformą (również aplikacją), na której możemy od podstaw poznać wiele języków – w wersji pełnej są to: hiszpański, włoski, francuski, niemiecki, portugalski; a w wersji testowej: angielski, chiński, rosyjski, polski, holenderski i wiele innych. Zapoznawać się z nimi możemy poprzez takie aktywności jak: pisanie ze słuchu, tłumaczenie, mówienie, czy wybór odpowiedniej formy. Powiem więcej, portal nie posiada żadnych abonamentów ani ukrytych kosztów – jest całkowicie darmowy. Model biznesowy opiera się na tłumaczeniach, o których poniżej.
Co jednak istotne, ciekawe oraz odróżniające od innych stron do nauki języków, Duo jest uosobieniem grywalizacji. Przejawia się to tym, że za zaliczenie każdej z lekcji otrzymuje się punkty i tzw. lingoty. Punkty, jak zazwyczaj, w określonej ilości prowadzą do zdobycia poziomu (maksymalny jest 25 – i nie jest to proste, aby go zdobyć). 25 poziom oznacza również opanowanie języka w stopniu zaawansowanym. Takie teoretycznie B2.
Lingoty między innymi dają możliwość sprawdzenie obecnego poziomu wiedzy w teście, z którego zaświadczenie o zdobytym wyniku jest dostępne później w profilu.
Za lingoty można również podejmować wyzwania typu ‘double or nothing’ (oddajemy 5 lingotów i jeśli przez 7 dni będziemy realizować lekcje, dostaniemy na koniec 10), które mają pomóc w systematycznej nauce, a w wersji na telefonie – zmieniać stroje naszego Duo (sowy) lub kupować dodatkowe tematy (idiomy, flirt itp.).
Poziomy, poza lekcjami, zdobywa się poprzez tłumaczenie tekstów (są to tzw. poziomy tłumaczenia). Teksty/artykuły w prosty sposób dodaje się poprzez podanie linku do nich – może tego dokonać każda zalogowana osoba, a następnie tłumaczy się je na wybrany język po jednym zdaniu. Inni gracze/uczniowie zaś oceniają poprawność naszych tłumaczeń (jak również my oceniamy innych), klikając ‘wygląda dobrze’ / ‘wygląda źle’, komentują i dodają własne wersje tłumaczeń. Najwyższy poziom w tłumaczeniach, jaki udało mi się zaobserwować to 72. Dotyczyło to relacji hiszpański/angielski.
W ramach grywalizacji, warto również wspomnieć o rankingach, w których widoczne są wyniki naszych przyjaciół w podziale na aktywność tygodniową, miesięczną i ogólną. To jest dopiero motywacja, jeśli widzimy, że nasz znajomy/znajoma w tym tygodniu zdobył/a już 200 punktów, a my jeszcze nie zrobiliśmy nic! Ja np. w te wakacje podjąłem wyzwanie uzyskania 25 poziomu w języku angielskim oraz ukończenia wszystkich lekcji w języku hiszpańskim. Przyznam szczerze, nie było łatwo!
Na zakończenie, czas powrócić do wspomnianego wyżej modelu biznesowego. Jest on bardzo prosty. Mianowicie, w związku z ogromną ilością uczniów – około 25 milionów (z czego połowa jest aktywnych), firma postanowiła wprowadzić tłumaczenia komercyjne. Jak to wygląda? CNN czy BuzzFeed zgłaszają się do Duo z prośbą tłumaczenia ich tekstów, a Duo, w ramach nauki, zamieszcza je wśród innych artykułów – uczniowie je tłumaczą i wszyscy są zadowoleni. Uczniowie mają darmową możliwość nauki, firmy przetłumaczone i sprawdzone teksty, a Duo zapłatę za zrobienie świetnego portalu.
P.S. O grywalizacji w biznesie możecie przeczytać w książce lub bezpośrednio na blogu Pawła, który bardzo gorąco polecam!
Photo Colosseum by Andrew Peloso on Unsplash
Wpis oryginalnie opublikowany na portalu Potrafie.to 28.10.2014 roku, obecnie zaktualizowany.